Tuesday, October 16, 2012

Jobbe for Disney

Her om dagen skulle jo Elise komme på middag til oss. Da jeg kom hjem fra jobb, så sa Rixt at hun hadde invitert fire til, så da ble vi plutselig en liten gjeng. Rixt og Elise lagde det meste av maten tror jeg. Det ble hjemmelaget lasagne og salat, så det falt i smak hos alle. Det ble en koselig kveld, som definitivt gir mersmak. Mange snille mennesker jeg har blitt kjent med siden jeg kom hit. Det blir endel snakk om jobb siden alle jobber samme sted, og vi så på en video på youtube som handler om hvordan det er å være castmember.

Disney har sitt eget språk. Alle som jobber for Disney er ikke bare ansatte, men "castmembers". Det heter ikke "waitress/waiter", men "server". Istedenfor "fastfood", så kalles det "quickservice". Når vi er på jobb, så er vi "onstage". Når vi er på pauserommet vårt, så er vi "backstage". Vi er på en måte skuespillere, som skal spille en rolle. "Always stay in character and play the part"; det er noe vi får beskjed om.

Når vi er på jobb, så skal vi være smørblide og magiske. Disney er kjent for å gå ekstra langt for å gjøre gjestene sine fornøyde. Mottoet er jo: "The happiest place on earth". Det er vanskelig å forklare hvor dypt dette går, men vi har for eksempel flere kurs der vi lærer hvordan vi skal oppføre oss og hvordan behandle gjestene.

Jeg var på et tre timers kurs i forrige uke om "the Four Keys Basics". De fire nøklene er "safety", "courtesy", "show" og "efficiency". Det er nesten latterlig hvor mye det er snakk om disse fire nøklene. Sikkerhet er den første nøkkelen, og også den viktigste. Effektivitet skal derfor ikke gå på bekostning av sikkerhet. Jeg har også vært på et eget kurs om "safety in motion". Et kurs som er beryktet for å være kjedelig og søvndyssende. Det er ikke det at kurset ikke var viktig, men noe som kunne blitt sagt på ti minutter ble repetert til det uendelige.

Da jeg var på det tretimers kurset som kun handlet om de fire nøklene, så måtte vi gjøre endel gruppearbeid. På et tidspunkt skulle vi ha et rollespill der vi skulle vise eksempler med dårlig service, middelmådig service og ekstra god service (Disney service). Jeg spilte en elendig castmember som skulle snakke med en gjest. Han som holdt kurset sa jeg var så forferdelig at han ville gråte, men da spilte jeg bare bra håper jeg.

Disney driller sine ansatte i forskjellige scenarier. Det er jo igrunn veldig bra. Etter jeg har jobbet her, så har jeg fått mye mer respekt for hvor stor innsats Disney gjør for at gjestene i parkene skal føle seg spesielle. Jeg føler meg igrunn litt hjernevasket fordi jeg går rundt hele dagen og smiler, og får skyldfølelse hvis jeg peker med en finger (det er bare lov å peke med to fingre, eller hele hånda).

Her er link til youtube videoen: "Confessions of a Disney employee". Jeg kjenner meg igjen i den videoen. Det er ikke sikkert man vil ta alle poengene, og synes den er så morsom hvis man ikke har jobbet for Disney, men vi lo godt.

http://www.youtube.com/watch?v=f_WaxuN4o78

No comments:

Post a Comment